4 Jul 2011

BERSIH 2.0

Sekadar mau berkongsi...

Lately, aku banyak dengar pasal perhimpunan BERSIH ni.. At first i heard of it, i thought it's related to the PTI and PATI... hahhaa! What a brilliant me!

Ok, jadi aku sokong ka tidak???
Itu bukan isu utama.. Standard respond: ADA PROs dan CONTs nyaaaa....

Aku sokong kalau....

ia berkaitan kebebasan untuk berhimpun adalah satu hak asasi manusia yang fundamental dan ekspresi sah pendapat awam dalam tradisi demoktratik sebagaimana dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan... (aku ada belajar law setahun kot..) :P

ia bertujuan "membersihkan" hantu-hantu & najis-najis di dalam sistem pilihanraya..

kalau kita tidak sokong BERSIH, maknanya kita anti-bersih.. Yakni KOTOR la kan??? emmmm... lalalala..

soalan banci dalam The Star Online menunjukkan 99% menyokong perhimpunan ni.. Pergh..!

Dan aku bantah kalau.....

ia bercanggah dengan nilai.. sebab boleh jadi ia akan menjurus ke arah kancah politik yang aaaaamat ganaz!

ada agenda politik yang lain di sebaliknya.. Nanti makin kotor.. Sapa mau bersihkan????

ia akan menjejaskan kesihatan fizikal & psikologi... (Aku terbayang keganasan pak polis pada hari berkenaan)... Oh no...!

aku dengar-dengar & baca-baca.. Akan ada sabotaj besar nanti.. Itu ini situ sini... Risau, risau...


KESIMPULANNYA...

Aku hanya berdoa yang terbaik buat kita semua... Jangan gara-gara sikap suka memutar belitkan keadaan orang lain yang akan tersepit.. Rakyat harus bijak... Harus jangan emosi... Bertindak dengan ilmu..!!!


P/S: Ada sahabat bertanya pada aku: Kau mau join BERSIH ka? Aku jawab: Mana ada.. Aku join MUTLAK.. hahaha..



1 comment:

Akhelaken said...

fatia..fatia...ish3..hu3