7 May 2011

Belajar Urus Masa

Sekadar mau berkongsi...

Setakat 23 tahun menjalani hidup sebagai seorang manusia, ada 5 perkara utama yang aku lakukan secara rutin..

1. UMS (40%)
Isnin hingga Jumaat: 8 pagi - 5 petang
Aku bekerja sebagai Pekerja Khidmat Singkat di Bahagian Audit Dalam Universiti Malaysia Sabah.
Kerja mudah: memasukkan data panel klinik ke dalam EXCEL. Hehehe.. Toing, toing, toing.. Boleh dapat sampai RM1200 sebulan wei.. Lumayan juga untuk kerja-kerja tukang macam ni..

2. Online business (20%)
Kerja ni melibatkan kemahiran "pemasaran" & kemahiran "halus" seperti promosi laman web, berjumpa dengan prospek, mesyuarat dengan biz partner, jalan-jalan, makan-makan... Kalau buat betul-betul, boleh dapat RM5000 sebulan. Pergh... Tak percaya???
Tengok sini >>> JUTAWAN VeMMA PERTAMA DI ASIA...

3. Reading (20%)
Dulu kerja ni hobi semata-mata.. Tapi bila dah menceburi bidang penulisan, aku faham yang seorang penulis kena banyak membaca.. Jadi, membaca adalah antara pekerjaan utama aku.. Semua jenis bahan aku rembat.. Novel, komik, majalah, surat khabar... Bukan apa, aku jarang menghadap TV.. Hehehe..
Ini ada lagu sikit utk jadi dorongan membaca.. >>> MEMBACA GAYA WAWASAN

4. Writing (15%)
Selepas menghadiri diskusi Hala Tuju Sastera Sabah beberapa minggu yang lepas, aku tergerak untuk menulis semula.. Maka dengan itu, karya-karya masa aku muda-muda dulu pun aku buka semula & edit mana yang patut.. Best laaa...

5. ESTC (5%)
Eureka Success Training Centre
Haaaa... Ini adalah syarikat pertama yang aku tubuhkan bersama Afizie Jais dan Muqarrabin.. Best! Tapi kena "rehat" sekejap.. Biasalah, orang muda.. Kena belajar dulu... Syarikat ni berasaskan latihan, kemahiran, kursus, kem dan program-program untuk pelajar sekolah dan IPT. Agak banyak syarikat macam ni ditubuhkan di Semenanjung tapi masih "membangun" di Sabah.. So, bila ada rezeki nanti ESTC pasti akan bangkit semula.. Yeahhh!


Hahahaha! Macamlah artis that i have to let all people know my activies kan? Ceh....
Like i always mention, I LOVE TO SHARE.... ;)

2 comments:

Akhelaken said...

wah,betul2 mcm artis ma... aku xtau pun kewujudan blog kau ini..meh add aku sama..hehe.
ni ke kerjaya ko skrg? best2.. aku tertarik pd ESTC tu..kat semenanjung area johor ada x? aku mau join sama la..berminat pula aku ni tau!

best juga gaji seorang audit ya..hehe.. knp kau x mohon sbg lect je kan senang..nak tau jugak cmana mau aply kerja di ums,plan mau sambung master sambil keja sana ni.. ada ka?

Unknown said...

wah3... insyaallah... kita sama2 lah berdoa... aku pun tgh menunggu jawapan ni... jom la turun sini.. hik3..